Jiří Uhlíř
15. září 2009 • 11:39

Nový důkaz: Tlač! Zněl příkaz pro Piqueta

Vstoupit do diskuse
9
TOP VIDEA
Vecheta proti Spartě dvakrát na hraně, ČK pro Tanka správně. Liberec měl mít penaltu
Zlatá generace vozila tituly odjinud. Hrát v Praze, zvítězíme taky, věří Reichel
VŠECHNA VIDEA ZDE

Stane se z formule 1 wrestling? Tedy divadelní zábava, kde se účastníci na efekt sebepoškozují? Je to možné. Do médií se dostaly důkazy, které usvědčují Renault z podvodu.



Na příkaz vedení musel jeho pilot Nelson Piquet bourat v loňském závodě v GP Singapuru. Týmu hrozí vyloučení ze šampionátu formule 1.

Bojovník spadne na zem, nenápadně vytáhne žiletku, rozřízne si kůži. Zničehonic mu teče krev. Takto nejdrsnější wrestleři fingují, aby dokázali, jak je boj v ringu opravdový. Ve formuli 1 se schyluje k obdobné show. A v hlavní roli má být týmová strategie týmu Renault.



Ta nařídila ústy šéfa Renaultu Flavia Briatoreho, aby v loňském závodě na singapurském okruhu naboural Piquet do zdi. Divadlo po roce vyzradil až samotný pilot. Nyní však unikly na svět průkazné materiály o špinavé nekalosti. Vše získal český server f1sports.

A obsahuje tři klíčové věci - telemetrii z Piquetova vozu v klíčovém okamžiku, nejasnosti kolem předčasného pitstopu týmového kolegy Fernanda Alonsa a rádiovou komunikaci krátce před havárií.

Co tedy prokázala exaktní data? V inkriminované zatáčce je na okruhu běžnou věcí ubrat plyn. Piquet ale udělal přesný opak. Při prokluzování kol na výjezdu ze zatáčky rázně sešlápl pedál akcelerátoru.

Čtěte více:
Piquet odpřísáhl: Musel jsem bourat! »
Renault čeká vyšetřování. Nechal bourat Piqueta? »
Havaroval Piquet úmyslně? Skandály a podvody ve F1 »


A další šok. Zpráva odhalila rozhovor mezi inženýrem, který se staral o Fernanda Alonsa, a technickým ředitelem Renaultu Patem Symondsem. Od vedení tehdy přišel úkol, ať Piquetův kolega zajede do boxů.

A to tři kola před plánovanou přestávkou. „Ale Pate, nemyslíš si, že je to trochu brzy? Vždyť v posledním kole jsme udělali jen šest desetin,“ ptal se zmatený inženýr. „Ne ne. To bude dobré,“ odvětil mu Symonds.
Alonso tak měl jako první natankovaný vůz. Velká výhoda před ostatními...

Pak se povídání plánovačů přesunulo na Piqueta. Flavio Briatore, šéf Renaultu, vydal pokyn: „Řekněte mu, ať tlačí.“ A opravdu. V nájezdu do čtrnáctého kola Symonds výrazně opakuje Piquetovu inženýrovi zadání.

„Musíš na něj teď opravdu zatraceně moc tlačit.“ A o pár vteřin je dokonáno. Bum!

Renault se pak nazval obětí. Vždyť dokumenty unikly do médií před 21. zářím. To je datum jednání, kdy se sejde vedení FIA a bude jeden z největších skandálů ve formuli 1 projednávat. „Na nic nemohu odpovědět a ani se bránit. Není správné nás vinit před souzením,“ tvrdil novinářům Briatore při Grand Prix Itálie.

Svištivé dotazy během víkendového závodu odháněl i Fernando Alonso. „Nechci o tom mluvit. Mám však k týmu důvěru. Doufám, že se vše u soudu dobře vyřeší,“ přál si španělský pilot.

Pro jeho postoj měla pochopení i FOTA, asociace týmů formule 1. „Obě strany by měly mít právo na spravedlivý proces a provádět ho v soukromí. Nikoliv ve veřejném sektoru. To vše poškozuje formuli 1,“ uvedli ve svém prohlášení.

Jednání Renaultu ale odsoudil Patrick Head, spolumajitel týmu Williams. „O odpovědných osobách by se mělo rozhodnout velmi jasně. Je to hodně vážná věc. Kdyby se vše přešlo, nebyl by pak o formuli 1 žádný zájem, protože by jí někdo nevěřil.“

Navíc podle neoficiálních informací vyšlo najevo, že Piquet patnáct minut po probíraném závodě v Singapuru vše vyzradil jednomu novináři. A řekl mu všechno. „Myslím, že když novinář měl takové informace, mohl Piquetovi poradit, ať vše oznámí na FIA už v té době,“ dodal Head, za jehož tým Williams jezdil Piquetův otec a vyhrál pod ním třetí světový titul v roce 1987.

Jenže účelové bourání není v motorovém světě žádným novým jevem. Safety car je velmi důležitým prvkem. Po jeho výjezdu na trať se všechna auta seřadí za sebou a vteřinové rozdíly se smažou.

„Už několikrát jsem slyšel, že týmy chtěly po jezdcích naschvál bourat. My to však neděláme,“ přiznal Jan Charouz, letošní mistr Le Mans Series z týmu Aston Martin Racing.

Vstoupit do diskuse
9
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud