1. září 2009 • 02:00

Boural Piquet úmyslně? Skandály a podvody ve Formuli 1!

Autor: Jan Černý
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zimák k play off NHL. Lener i analytik tipují postup Bostonu. V čem se Nečas blíží Pastovi?
Mám rád, když Ostrava žije Baníkem, říká Buchta. Je rychlejší než Tanko?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Žádná běžná nehoda, ale dobře zinscenované divadlo. Náraz Nelsona Piqueta do svodidel povolal na trať loňské GP Singapuru safety car. Ten celé startovní pole zpomalil a výrazně tak k vítězství pomohl Piquetovu kolegovi Alonsovi.



Mladý Brazilec za to údajně od Renaultu dostal prodloužení smlouvy.

O tom, že při loňské GP Singapuru přišel výjezd safety caru nejvíce vhod Fernandu Alonsovi, nikdo nepochyboval už tenkrát. Všichni ale okolnosti celé události považovali za náhodu. Piquet boural v 15. kole a po nárazu do zdi musel na trať zpomalovací vůz. Shodou okolností to bylo v okamžiku, kdy se ostatní piloti teprve chystali k prvním zastávkám v boxech., zatímco piloti Renaltu už měli tankování za sebou.

Ještě vloni byl vjezd do boxů po výjezdu safety caru zakázán až do doby, než se celé startovní pole sjede dohromady. Všichni tak museli čekat na volnou trať a teprve potom zajeli pro palivo. Alonso měl ale „plnou“, a všem tak začal okamžitě ujíždět. Vedení nakonec udržel až do cíle. Byl výjezd safety caru náhoda, nebo dobře zinscenovaný manévr? To by mělo odhalit včera zahájené vyšetřování.

Pokud by byl podvod Renaultu dokázán, FIA by svolala Světovou radu motorsportu, která by se případem začala zabývat. Světová rada v minulosti řešila i špionážní aféru Ferrari versus McLaren a skandál o lžích McLarenu a Hamiltona po GP Austrálie 2009. Za dokázaný podvod by Renault mohl vedle dodatečné ztráty bodů vyfasovat i pokutu v řádech milionů dolarů.

Proč se FIA vrací k podivnému průběhu GP Singapuru až po roce? Zákulisím formule jedna koluje zvěst, že impulsem k vyšetřování jsou nová svědectví. A jejich autorem prý není nikdo jiný než Nelson Piquet junior. Ten se před letošní GP Evropy ve zlém rozešel s Renaultem. Svého bývalého zaměstnavatele od té doby syn slavného mistra světa hlasitě kritizuje a veřejně hovoří o citlivých týmových věcech.

Například i o tom, že Renault vždy protežoval Alonsa. „Nechali ho více testovat a měl i lepší auto,“ řekl nedávno Piquet v rozhovoru pro britský magazín Autosport. Nejčastějším cílem Piquetova útoku je ovšem Flavio Briatore, kterého mladý Brazilec označil za ignoranta. „Rozumí obchodu a show okolo týmu. O závodění ale neví nic,“ nešetřil Piquet svého bývalého šéfa. Teď svět napjatě čeká, zda Piquet poodhrne i roušku tajemství týmové strategie a případně i nekalých her.

NEJVĚTŠÍ SKANDÁLY FORMULE JEDNA

Schumacher zablokoval trať – GP Monaka 2006:
Do konce kvalifikace GP Monaka zbývaly poslední vteřiny, když Schumacher dostal mírný smyk v zatáčce Rascasse a bez nárazu do pneumatik zastavil auto v jejím středu. Znemožnil tak ostatním jezdcům dokončit rychlé kolo. FIA jej tehdy potrestala odebráním pole position a startem z posledního místa.

Hamilton lhal komisařům – GP Austrálie 2009:
Úřadující mistr světa lhal komisařům o incidentu, kdy se naschvál nechal předjet Jarnem Trullim v okamžiku, kdy byl na trati safety car. Rádiová komunikace odhalila, že jezdec to udělal na příkaz týmu a to s cílem, aby za to Trulli dostal trest.

Tajná nádrž Hondy – GP San Marina 2005: Jenson Button se dokázal poprvé dostat na body. Po závodě ale bylo zjištěno, že jeho vůz je lehčí než předepsaných 600 kg. Chybějící kila Honda v případě potřeby doháněla naplněním tajné palivové nádrže. Stáj byla vyloučena ze dvou následujících závodů.

Ostuda Michelinu – GP USA 2005: V tréninku kvůli defektu vážně havaroval Ralf Schumacher. Pneumatiky jeho vozu si nerozuměly s hrubým povrchem okruhu v Indianapolis. Michelin v reakci na tuto událost všem týmům používajícím jeho obutí vzkázal, že neručí za bezpečnost jezdců. Do závodu nakonec nastoupila pouze šestice vozů, které používaly Bridgestone. Američtí fanoušci tehdy F1 vypískali.

Špionážní aféra McLarenu: Bývalý šéfmechanik McLarenu Mike Coughlan měl v roce 2007 k dispozici tajné dokumenty o monopostech Ferrari. Italové nařkli McLaren, že díky tomu okopíroval jejich auto. Výsledkem dlouhého vyšetřování FIA byla rekordní pokuta 100 milionů dolarů pro McLaren a odebrání všech bodů v Poháru konstruktérů.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud