11. září 2009 • 13:20

Piquet odpřísáhl: Musel jsem bourat!

Autor: ČTK, spo
Vstoupit do diskuse
1
TOP VIDEA
Chci koupit Hradec. Dluhy jsou nesmysl, říká Ulich
Vecheta proti Spartě dvakrát na hraně, ČK pro Tanka správně. Liberec měl mít penaltu
VŠECHNA VIDEA ZDE

AKTUALIZOVÁNO – Pilot formule 1 Nelson Piquet mladší přiznal, že vedení stáje Renault ho v loňské Velké ceně Singapuru přimělo k tomu, aby schválně havaroval. Nehoda brazilského jezdce pomohla k triumfu jeho kolegovi Fernandu Alonsovi.



Stáj formule 1 Renault podala trestní oznámení na svého bývalého pilota Nelsona Piqueta i na jeho otce kvůli prohlášení, že brazilský jezdec loni při Velké ceně Singapuru na pokyn týmu úmyslně havaroval. Piquetova nehoda pomohla k triumfu jeho kolegovi Fernandu Alonsovi.

Týmu tak hrozí trest od Mezinárodní automobilové federace FIA, která se začala incidentem z loňského závodu v Singapuru zabývat minulý týden po upozornění brazilské televize.

Té si Piquet postěžoval na podmínky v týmu po svém nedávném propuštění. Zástupci Renaultu budou před Světovou radou motorsportu vypovídat 21. září. Stáji hrozí pokuta, zákaz startu nebo úplné vyloučení ze šampionátu.

Dále čtěte:
Renault čeká vyšetřování. Nechal bourat Piqueta? »
Havaroval Piquet úmyslně? Skandály a podvody ve F1 »

"Můj manažer a šéf stáje Flavio Briatore a technický ředitel Pat Symonds mi řekli, abych úmyslně havaroval a pomohl tak týmu. S návrhem havarovat během třináctého nebo čtrnáctého kola jsem souhlasil," uvedl Piquet v čestném prohlášení pro FIA.

"S návrhem za mnou přišli krátce před závodem. Zeptali se mě, jestli bych byl ochoten obětovat vlastní umístění a vynutil si výjezd safety caru," dodal. "Po setkání mi pak na mapě ukázali přesné místo, kde se mám vybourat. Tuhle zatáčku vybrali proto, že se tam nikdo nemohl k vozu dostat a rychle ho odstranit z trati. Takže bylo téměř jisté, že na trať bude muset safety car," poznamenal Piquet.

Nehoda poté pomohla Alonsovi k nečekanému vítězství, protože těsně před havárií zajel do boxů natankovat. Po Piquetově nehodě vyjel na okruh zpomalovací vůz, takže Španěl mohl svou ztrátu bez problémů dohnat. Když byla trať volná, získal naopak náskok, protože jeho soupeři museli do boxů pro palivo.

Čtyřiadvacetiletý Brazilec dále uvedl, že s úmyslnou havárií souhlasil, protože nechtěl ohrozit svou budoucnost v týmu Renaultu.

"V té době jsem byl pod velkým psychickým tlakem. Byl jsem zranitelný kvůli tomu, že Briatore mi nechtěl říci, zda se mnou tým obnoví smlouvu pro rok 2009. Místo toho po mně chtěl, abych podepsal dohodu, že nebudu do vypršení kontraktu jednat s jinými týmy," uvedl Piquet, kterého v srpnu v Renaultu nahradil Francouz Romain Grosjean.


Podle prezidenta FIA Maxe Mosleyho je aféra kolem Renaultu mnohem vážnější než ta, která se před dvěma lety rozpoutala kolem McLarenu, jenž využíval tajné technické informace konkurenčního Ferrari. "Když cyklista dopuje, tak podvádí. Když ale podplatí jiné jezdce, nebo v pelotonu srazí cyklistu ve žlutém trikotu, je to mnohem horší," prohlásil. "Když je navíc v sázce lidský život - ať už jde o diváky, traťové komisaře nebo piloty, jde o opravdu vážnou věc," dodal.

Mosley také uvedl, že FIA nabídla Piquetovi beztrestnost, pokud řekne o celém incidentu pravdu. Brazilský jezdec tak dostal stejnou možnost jako v roce 2007 Lewis Hamilton a Fernando Alonso z McLarenu. Ti díky výpovědím ohledně "špionážní kauzy" vyvázli bez trestu, zatímco stáj dostala pokutu 100 milionů dolarů a přišla o body v Poháru konstruktérů.

Piquetovo prohlášení:

Já, Nelson Angelo Piquet, narozen 25. července 1985 v Heidelbergu, sděluji následující:


1. Není-li uvedeno jinak, veškerá fakta a prohlášení v tomto textu jsou založena na skutečnosti a událostech, o kterých vím, že se staly. Těmto událostem a skutečnostem věřím a v případě skutečností, o kterých sám nejsem zcela informován, uvádím zdroje a důvody mého přesvědčení.

2. Toto prohlášení dobrovolně poskytuji FIA, aby tato organizace mohla uplatnit své kontrolní a řídící funkce v rámci mistrovství F1.

3. Jsem si vědom toho, že všichni účastníci mistrovství F1 a všichni držitelé superlicencí jsou povinováni dodržet férovost a legitimitu závodů. Také si jsem vědom vážných důsledků, které by mohly nastat v případě nepravdivého či zavádějícího prohlášení.

4. Jsem si vědom toho, že mé prohlášení bylo zaznamenáno na audio nosič a úplný přepis záznamu je poskytnutý FIA.

5. Pro FIA uvádím následující fakta.

6. Během Velké ceny Singapuru F1,k terá se konala 28. září 2008, mě můj manažer a šéf týmu ING Renault F1 pan Flavio Briatore spolu s technickým ředitelem týmu Renault F1 panem Patem Symondsem požádali, abych úmyslně havaroval a pozitivně tak ovlivnil výkon týmu ING Renault F1. S návrhem havarovat během třináctého či čtrnáctého kola jsem souhlasil.

7. O návrhu úmyslné nehody jsem se dozvěděl krátce před zápasem, když mě pánové Briatore a Symonds povolali do kanceláře pana Briatoreho. Pan Symonds se mě v přítomnosti pana Briatoreho zeptal, zdali bych byl ochoten pro dobro týmu obětovat vlastní závod a vynutit výjezd safety caru. Každý závodník ví, že safety car safety car vyjede na trať po nehodě, pokud na trati zůstane odpad či vůz, jehož odstranění je složité.

8. Během této konverzace jsem se nacházel pod velkým psychickým tlakem a ve zranitelném stavu. Tento tlak vznikl tím, že pan Briatore mi odmítl sdělit, zdali bude má závodnická smlouva prodloužena i pro rok 2009, k čemuž obvykle dochází v průběhu roku (v červenci či srpnu). Namísto nového kontraktu mi pan Briatore několikrát nabízel smlouvu s opcí, podle které bych však nesměl jednat s jinými týmy. Opakovaně na mě vyvíjel nátlak a žádal, abych tuto opci podepsal. Několikrát si mě zavolal do kanceláře a o opci jsme diskutovali. To i ve dnech, kdy se jely závody a během kterých bych se tedy měl soustředit především na závod a relaxovat. Tento stres vedl k tomu, že na VC Singapuru jsem se kvalifikoval až jako šestnáctý, takže má budoucnost v týmu Renaultu byla velmi nejistá. Když jsem byl požádán o vynucení výjezdu safety caru pro dobro týmu, souhlasil jsem. Doufal jsem, že v tomto kritickém období tento krok zlepší mou situaci. Nikým mi však nebylo garantované prodloužení smlouvy a nebyl jsem si vědom žádných jiných výhod z žádosti vyplývajících. Domníval jsem se, že souhlas mi pomůže ve svízelné situaci, proto jsem jej dal.

9.
Po setkání s pány Symondsem a Briatorem si mě pan Symonds povolal do tichého kouta, kde mi na mapě ukázal, na kterém místě mám havarovat. Tato zatáčka byla vybraná z toho důvodu, abych vůz nebylo možné jednoduše a rychle dostat mimo trať. Havárie na tomto konkrétním místě měla donutit safety car k výjezdu.

10.
Pan Symonds mě také informoval o tom, ve kterém kole má k havárii dojít. Strategie týmu spočívala v tom, že můj kolega Fernando Alonso těsně před výjezdem safety caru pojede tankovat. Během závodu tak ve dvanáctém kole skutečně učinil. Alonso tak mohl díky této strategii jet s lehčím vozem zmiňovaných dvanáct kol, což by mu pomohlo předjet několik těžších vozů, které by jen těžko pana Alonsa po výjezdu safety caru dojížděly. Zmiňovaná strategie byla úspěšná a pan Alonso vyhrál VC Singapuru.

11.
Během těchto diskusí se nehovořilo o bezpečnosti této strategie s ohledem na mě, diváky nebo ostatní piloty. Jediný komentář ohledně bezpečnosti pronesl pan Symonds když řekl, abych byl opatrný. Chápal jsem tento komentář tak, že se nemám při nehodě zranit.

12. Samotnou nehodu jsem vyvolal tak, že jsem před vybranou zatáčkou ztratil kontrolu nad vozem. Aby k nehodě došlo ve správném kole, několikrát jsem vysílačkou kontaktoval tým, aby vybrané kolo potvrdil. Za normálních okolností bych k tomu neměl důvod. Při nehodě jsem nebyl zraněn, nedošlo ani ke zranění dalších pilotů.

13.
Po hovorech s pány Briatorem a Symondsem jsme už o této strategii nehovořili. Pan Briatore mi po závodech diskrétně poděkoval, ale to bylo vše. Nevím, jestli o této strategii věděly i další osoby.

14.
Po závodech jsem rodinnému příteli a poradci panu Felipe Vargasovi sdělil, že nehoda byla úmyslná. Pan Vargas o tom později informoval mého otce, pana Nelsona Piqueta.

15.
Po závodech se mě několik novinářů na nehodu ptalo a chtěli vědět, zdali jsem havaroval úmyslně. Domnívali se, že nehoda byla velmi podezřelá.

16.
Na neobvyklou nehodu se mě ptal i můj závodní inženýr. Odpověděl jsem mu, že jsem nad vozem ztratil kontrolu. Domnívám se, že zkušený inženýr musel z telemetrie vozu poznat, že šlo o úmyslnou nehodu. Normální reakcí by bylo rychlé sešlápnutí brzdy, já ale pokračoval v akceleraci.

Čestné prohlášení

Věřím a přísahám, že vše uvedené v tomto prohlášení se zakládá na pravdě.

Toto prohlášení provedl 30. července 2009 v sídle FIA v Paříži za přítomnosti pana Alana Donnellyho, pana Martina Smithe a pana Jacoba Marshe. Poznámky zapisovala Domenique Costesecová z právnické firmy Sidley Austin LLP.

Podepsán:
Nelson Piquet Jr.

Vstoupit do diskuse
1
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud