VIDEO - Možná si jen chtěli o den prodloužit volno před těžkými dny v horách. A možná se opravdu báli. Nebezpečných situací v cyklistice přibývá. Bojkot etapy Giro d´Italia v Miláně, která měla původně uctít sté jubileum podniku, nemusí být poslední.
Lance Armstrong, Ivan Basso a Danilo Di Luca určovali v neděli tempo na špici pelotonu. Ne proto, aby byli první. Největší osobnosti závodu brzdily týmové kolegy. „Nenecháme se přizabít. Pořadatelé by měli zajišťovat lepší podmínky pro výkony,“ uvedl nakvašeně sedminásobný vítěz Tour de France, který se letos po tříapůlleté pauze vrátil k vrcholovému sportu.
HORRILLO ZACHRÁNĚN |
Španělského cyklistu Pedra Horrilla lékaři probudili z umělého spánku, do nějž ho uvedli po sobotním těžkém pádu v osmé etapě Giro d´Italia. Závodník je mimo ohrožení života, je schopen mluvit a hýbat končetinami. |
O den později startovní pole upozorňovalo pomalou jízdou v Miláně na špatná bezpečnostní opatření závodu. Vadila auta jedoucí v protisměru, vozy zaparkované v ulicích, špatně značené ostré zatáčky a kruhové objezdy.
Kde leží hranice mezi přehnaným rizikem a opatrností? Po sobotní tragédii nikdo z pelotonu nechtěl v úzkých uličkách dopadnout jako Horrillo. „Po prvních kilometrech v Miláně jsme viděli, že je to nebezpečné,“ řekla italské televizi RAI tamní hvězda Filippo Pozzato, jenž stejně jako ostatní absolvoval velkou část etapy turistickým tempem kolem 30 kilometrů v hodině. „Když jde nehodě zabránit, měli bychom jim předcházet,“ uvedl zase Michael Rogers, lídr týmu ColumbiaHighroad.
Pedro Horrillo a situace kolem jeho pádu
Pomalá jízda v součtu se včerejším dnem volna přispěla k regeneraci sil před dnešní těžkou horskou etapou s průjezdem střediska Sestriere. Souvislost je zřejmá. Větší odpočinek může snížit riziko pádů, jež nejčastěji vznikají kombinací únavy a vysokého vypětí organismu. Stalo se už i to, že karamboly způsobili dopující jezdci, kteří měli vlivem cizích látek v těle zpomalené reakce.
Míru únosnosti tak určují lídři týmů. Nyní se všichni shodli. „Přineslo to zmatky, ale bylo to rozhodnutí celé skupiny, ne pouze pár jedinců. Šlo o zbytečné nebezpečí,“ citoval Di Luku, který byl jakožto průběžný lídr pořadí mluvčím cyklistů, server VeloNews.
Sám Armstrong poslal již předtím šéfovi Gira Angelo Zomegnanovi několik SMS zpráv. Pokud se prý situace nezlepší, klidně akci zopakují. Pojede se dnes naplno, nebo se přehodí lehké převody?
Top 5 slavných pádů v silniční cyklistice 1. PEDRO HORILLOPád do šedesát metrů hluboké strže přežil jen zázrakem. Vedle poranění hlavy si zlomil nohu, dva obratle, žebra a poranil plíce. Lékaři ho museli na den uložit do umělého spánku. 2. FABIO CASARTELLI Olympijský vítěz z Barcelony nešťastně zahynul po pádu na hlavu v 15. etapě Tour de France 1995. V důsledku tragédie zavedla mezinárodní unie povinnost nosit v závodech přilby. 3. JOSEBA BELOKI V deváté etapě Tour de France 2003 doplatil jeden z favoritů během sjezdu na rozžhavený asfalt. Uklouzl, sedřel si celé tělo a nadvakrát přelomil stehenní kost. Pád ukončil Španělovu vrcholovou kariéru. 4. JAN ULLRICH Před Tour de France 2005 trénoval v závěsu za týmovým autem. Vůz v rychlosti přes padesát kilometrů náhle zabrzdil a Ullrich proletěl zadním sklem. Zůstal bez vážných zranění, ale ztratil ambice na celkový triumf. 5. FRANK SCHLECK Pád do hluboké rokle na závodě Kolem Švýcarska 2008 přežil hlavní favorit bez vážných zranění. Lídr kvůli kolizi odstoupil, díky čemuž zaznamenal první velký triumf Roman Kreuziger. |