13. září 2009 • 15:25

Hamilton zkrachoval v posledním kole, triumfoval Brawn

Autor: ČTK, spo
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: Boston - Toronto 2:1p. Bruins slaví postup! Pastrňák rozhodl v prodloužení
Jarolím: Překlenovací kouč, to lišák Koubek nemyslel vážně. Šádek je pojistka
VŠECHNA VIDEA ZDE

FOTOGALERIE - Dramatickou podívanou nabídla Velká cena Itálie formule jedna. V Monze se po skvělém výkonu radovala stáj Brawn, která získala zásluhou vítězného Rubense Barrichella a druhého Jensona Buttona double.



Pro třetí místo si dlouho jel vítěz kvalifiakce Lewis Hamilton s McLarenem, jenže v posledním kole havaroval a na stupně vítězů se protlačil Kimi Räikkönen z domácího Ferrari.

První letošní body získal za čtvrté místo Němec Adrian Sutil ze stále se zlepšující stáje Force India.

Čtěte také:
Piquet odpřisáhl: Musel jsem bourat »

Barrichello si připsal druhé vítězství z uplynulých tří závodů, přičemž před tím bývalý pilot Ferrari nestál na nejvyšším stupni pět let.

Celkově si Brazilec připsal jedenácté vítězství v kariéře a snížil náskok Buttona v čele šampionátu na 14 bodů. Hamilton po dnešním krachu už nemůže ani teoreticky obhájit titul.

Lewis Hamilton v první zatáčce ve vedení Velké ceny Itálie před Kimi Räikkönenem s FerrariFoto ČTK/AP

"Nemám, co bych k tomu dodal," prohlásil radostně sedmatřicetiletý Barrichello, který v Monze už dvakrát vyhrál s vozem Ferrari (2002 a 2004).

"Bylo to ale náročné. Moc jsem nespal, měli jsme určité technické problémy, takže nemáme dokonalé auto. Ale jelo dneska skvěle," radoval se po čtvrtém double stáje v letošní sezoně. "Dobré bylo rozhodnutí jet na jednu zastávku," dodal.

Start přinesl napínavé drama, protože všechna auta vjížděla do první šikany těsně vedle sebe, ale nedošlo k žádné kolizi. Vedení udržel Hamilton, na druhou pozici se před Sutila, největší překvapení kvalifikace, dostal i díky systému zrychlení KERS ve svém ferrari Räikkönen.

Ke kolizi ale došlo hned v druhé zatáčce, kdy po střetu s Polákem Robertem Kubicou vypadl ze závodu Mark Webber z týmu Red Bull, čtvrtý muž celkového pořadí šampionátu. Kubica musel do boxů pro nové přední křídlo a po patnácti kolech tam zaparkoval natrvalo.

"Byl (Kubica) na levé straně mého auta a došlo ke kontaktu. Nemohl jsem ho vidět. Auto nebylo tak poškozené, ale nemohl jsem se potom rozjet," řekl Webber, který nebodoval již ve třetím závodu za sebou.

V prvních kolech se vůbec nedařilo pilotovi McLarenu Heikkimu Kovalainenovi z Finska, jenž se ze čtvrtého místa postupně propadl až na osmé, z něhož se nakonec propracoval alespoň na šestou pozici.

Stupně vítězů v Monze: vítězný Rubens Barrichello (uprostřed), vlevo Jenson Button a Kimi Räikkönen
Stupně vítězů v Monze: vítězný Rubens Barrichello (uprostřed), vlevo Jenson Button a Kimi Räikkönen

Pátý v cíli byl dvojnásobný mistr světa Španěl Fernando Alonso z týmu Renault, který čelí vyšetřování kvůli údajně úmyslné nehodě Nelsona Piqueta při loňské Velké ceně Singapuru.

Nezdar Kovalainena na startu označil Button za klíčový moment závodu. "Tady start rozhoduje, kdybych ho nepředjel, nebyl jsem na druhém místě," prohlásil Button.

"Samozřejmě bych chtěl sedět tam, kde sedí Rubens, ale i druhé místo se počítá. Hlavně jsem získal sedm bodů na (Sebastiana) Vettela," jmenoval třetího muže v pořadí šampionátu.

Tomu spadl do klína alespoň bod za osmé místo jen díky Hamiltonově nehodě. Společně s týmovým kolegou Webberem se jim ale hodně vzdálila šance bojovat o titul.

Hamilton soupeřům ujížděl hlavní díky tomu, že měl málo paliva a zvolil strategii na dvě zastávky v boxech, kam se poprvé vydal po patnácti kolech.

Výborně ale jezdily oba monoposty Brawn GP vedoucího muže šampionátu Buttona i Barrichella, druhého muže MS. Tým odmítl před závodem výměnu ne ideálně fungující převodovky Barrichellova vozu, která by ho stála pět míst na startu, a ukázalo se, že to bylo dobré rozhodnutí.

Zastávky v boxech pořadím míchaly, ale vyzněly nejlépe pro vozy Brawn GP, jejichž piloti si naplánovali jen jeden pit stop. Barichello natankoval ve 29. okruhu a vrátil se na trať před Buttona. V té době opět vedl Hamilton, ale měl před sebou ještě zajížďku k mechanikům.

V druhé desítce se po většinu závodu pohyboval Giancarlo Fisichella z Itálie, který nahradil u domácího týmu Ferrari zraněného Felipeho Massu a jeho neúspěšného nástupce Luku Badoera. S rudým monopostem se dosavadní jezdec Force India sžíval pomalu a obsadil nakonec deváté místo.

V momentě, kdy odjeli Hamilton, Räikkönen i Sutil do boxů k poslední zastávce, otevřela se brawnům cesta k triumfu, neboť trojice se seřadila až za jejich vozy. Když už se zdálo, že je o medailistech rozhodnuto, udělal v posledním kole školáckou chybu Hamilton a narazil do svodidel.

"Byly to dnes trochu darované stupně vítězů, ale body se počítají," prohlásil Räikkönen. "Potřebujeme je, jen mě trochu mrzí, že za vítěznou dvojicí jsem dojel tak daleko," poukázal vicemistr světa na půlminutové manko. "Ale je dobré, že Ferrari se zlepšuje, i když jsou rychlejší monoposty, než máme my," uznal.

Grand Prix Itálie v Monze, 13. závod MS vozů formule 1:
1. Barrichello (Braz./Brawn GP) 1:16:21,706 (prům. rychlost 241,243 km/h), 2. Button (Brit./Brawn GP) -2,866, 3. Räikkönen (Fin./Ferrari) -30,664, 4. Sutil (Něm./Force India) -31,131, 5. Alonso (Šp./Renault) -59,182, 6. Kovalainen (Fin./McLaren) -1:00,693, 7. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -1:22,412, 8. Vettel (Něm./Red Bull) -1:25,407, 9. Fisichella (It./Ferrari) -1:26,856, 10. Nakadžima (Jap./Williams) -2:41,163.

Pořadí MS (po 13 ze 17 závodů):
1. Button 80 bodů, 2. Barrichello 66, 3. Vettel 54, 4. Webber (Austr./Red Bull) 51,5, 5. Räikkönen 40, 6. Rosberg (Něm./Williams) 30,5, 7. Hamilton (Brit./McLaren) 27, 8. Trulli (It./Toyota) 22,5, 9. Massa (Braz./Ferrari) 22, 10. Alonso 20.

Pohár konstruktérů:
1. Brawn-Mercedes 146, 2. Red Bull-Renault 105,5, 3. Ferrari 62, 4. McLaren-Mercedes 47, 5. Toyota 38,5, 6. Williams-Toyota 30,5, 7. Renault 20, 8. BMW-Sauber 20, 9. Force-India-Mercedes 13, 10. Toro-Rosso-Ferrari 5.

 

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud