Pětadvacet milionů. Tolik by musela zaplatit firma za tvář Martiny Sáblíkové u svého produktu. „To by ji ale museli chtít jen pro sebe. Čím méně sponzorů, tím větší unikátnost a hodnota sportovce,“ uvedl David Trávníček z agentury Sport Invest.
Už nyní je marketingový potenciál olympijské vítězky neskutečný. A druhé zlato je na spadnutí.
Milion a půl od ČOV, tučné bonusy od spokojených sponzorů a nové lukrativní nabídky na cestě. Sáblíková už přes dva roky vítězí na MS a ve Světovém poháru, to však v relativně malém sportu stačí „pouze“ na spolupráci s domácími partnery. Až úspěch na Hrách vzbuzuje zájem v celosvětovém měřítku.
Sáblíková: Cítím se na 50. Psychicky i na víc » | |
Vyhrála. Vrátí se Sáblíková na český rybník? » | |
Zlatá Sáblíková rozplakala kapitána Eliáše » |
„Olympiáda je mnohem víc mediálně sledovaná. Nyní můžeme uvažovat o tom, že by se Martina stala součástí nějaké globální kampaně. Možnost tu určitě je a my se jí pokusíme využít,“ potvrdil Trávníček, který zastupuje řadu českých reprezentantů.
V Čechách je popularita Sáblíkové bezbřehá, ale ani americký tisk nenechal dojemný příběh české „královny z rybníku“ bez odezvy. Vedle stabilní výkonnosti je lákavá story nosným prodejním artiklem Sáblíkové.
Na druhou stranu postrádá určitou dávku showmanství, kterou dokonale využil před osmi lety zlatý akrobat Aleš Valenta. „Není typ jako Valenta, kompenzuje to ale tím, že se jí daří dlouhodobě.,“ míní Trávníček.
Jedna zlatá medaile z rychlobruslení je ale ve vyšších marketingových sférách málo. Nejbohatší partneři hledají skutečné hvězdy Her, a tou by se Sáblíková stala v případě dalšího triumfu.
„Záleží, kolik sportovců by to ještě dokázalo, dvě medaile ale hned posílí pozici v jednání. Sáblíková by se zařadila do mnohem menší skupinky olympioniků, ze kterých lze pro sponzoring vybírat,“ je přesvědčený Trávníček. Cena loga na dresu Sáblíkové by se vyšplhala k deseti milionům korun.
Brand Power českých sportovců |
Roman Šerble 55 % Pozn.: Výzkum společnosti Ipsos Tambor o síle značek, data jsou z listopadu 2009 a číslo znamená, kolik procent Čechů patří mezi velmi loajální příznivce daného sportovce
|
V českých podmínkách posiluje marketingový potenciál Sáblíkové velká přízeň od ženského publika. Potvrzují to data z výzkumu Brand Power, který provádí společnost Ipsos Tambor.
„Sáblíková je na tom v oblíbenosti o trochu lépe než Jaromír Jágr. Stejný případ je i Kateřina Neumannová. Přes velký problém s MS v Liberci, po němž šla s oblibou dramaticky dolů, ji maminky, které ji viděly na olympiádě v Turíně s dcerou v cíli, drží v oblíbenosti na rozumné úrovni,“ říká Jan Polák z agentury Ipsos Tambor.
Podle výzkumu Brand Power má Sáblíková hodně takzvaných „milujících příznivců“, tedy těch, u kterých vyvolává silnou emotivní reakci. „Je to způsobeno tím, že je skromná, vystupuje nenápadně, ale ve spojení se svérázným trenérem tvoří zajímavou dvojici. A navíc její příběh je skutečně hollywooodský a u lidí rezonuje,“ připomíná Polák.
Strategií, podle kterých se bude agentura Sáblíkové řídit po skončení OH ve Vancouveru, může být hned několik. Rozhodne výsledek z pětikilometrové trati.
„Pak budeme vědět svou potenciální sílu. Jestli je možná snaha v zahraničí, nebo jestli oslovit nového sponzora v Čechách,“ přemítal Trávníček.
„Určitě budeme jednat se stávajícími partnery o prodloužení smluv. Konečná rozhodnutí uděláme až společně s Martinou a Petrem Novákem. Firmy mohou chtít Martinu jako tvář do reklam nebo jen logo na dres. S některými se nemusíme dohodnout vůbec. Jejich počet není neomezený.“