Jiří Uhlíř
31. října 2009 • 15:04

Okruh F1 v Abú Zabí: Luxus v hlavní roli

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Bořil v ofsajdu? Asi ano, ale žádný záběr není stoprocentní. Nejasná ČK pro Petráka
SESTŘIH: Boston - Toronto 2:3. Pastrňák dal první gól v play off, rozhodl ale Matthews
VŠECHNA VIDEA ZDE

FOTOGALERIE – Po desetiproudové dálnici do království pouštního zlata. Nejbohatší město světa poprvé spatří závody formule 1. Okruh v Abú Zabí vykvetl za dva roky pod rukama čtrnácti tisíc dělníků. Díky jejich práci se odjede poslední díl letošní F1.



V něm se o druhé celkové místo utká Barrichello s Vettlem. To britský pilot Jenson Button byl už korunovaný v Brazílii.

Po formuli 1 byl zde obrovský hlad. Každý den se na stavbě tratě Yas Marina zkonzumovalo dvacet tisíc kuřat. A byla to pořádná šichta. Od února roku 2007 se na okruhu udělalo celkem 35 milionů hodin práce. Bohužel, tak trochu na nic...

Premiérovou kvalifikaci v Abú Zabí ovládl Hamilton »

Čísla GP Abú Zabí

1,6 miliónu krychlových metrů zeminy bylo přemístěno

720 tisíc čtverečních metrů asfaltu se položilo

225 tisíc krychlových metrů betonu obsahuje

30 km má vedení pro elektrické kabely a 25km měří samotné kabely

17 km měří kanalizace a 22 km zavlažovací potrubí

Tedy pokud se divák zaměří čistě na sportovní hledisko. Letošní sezona formule 1 je totiž rozhodnutá. Jenson Button si po GP Brazílie vytvořil nedostižní náskok. I jeho stáj BrawnGP je celkovým vítězem. Napětí tak obstará souboj o druhé místo. A to mezi Rubensem Barrichelem, který dohání dvoubodovou ztrátu Němce Sebastiana Vettela.

Že vám zápletka ke sledování posledního závodu nestačí? Nevadí. V hlavní roli budou estetické kvality premiérové GP ve Spojených arabských emirátech. Tedy konkrétněji ty architektonické. Na ostrově Yas totiž vyrostly blyštivé kulisy za 1,5 miliardy dolarů (26 miliard korun). Už proto to má být nejluxusnější závod planety.

„Doposud se okruhy stavěly pouze pro závodníky. To my jsme vytvořili závod v první řadě pro diváky,“ uvedl výkonný ředitel projektu Philippe Gurdjian. Je to arabská verze GP Monaka. Největší perlou má být pětihvězdičkový hotel postavený přímo na okruhu. Ten se skládá ze dvou věží, které spojuje most. A právě pod ním vede trať závodu.

„Jen si to představte. Přineseme vám to nejlepší víno do pokoje, pak ulehnete do vířivky a z okna se budete dívat na závod formule 1,“ vykreslil atmosféru Jean-Francois Laurent, generální ředitel hotelu Yas Marina a velký nadšenec motorsportu. „Když se vám to nebude líbit, můžete během několika minut doběhnout k paddocku.“

Noční test dráhy v Abú Zabí
Noční test dráhy v Abú Zabí

A není to vše, co tento nocležní svatostánek dokáže. Fasáda hotelu je tvořena ze 4800 svítících panelů, které v noci rozzáří okolí do modré a červené barvy. Celkem má pět set pokojů, šest velkých restaurací a jeden převeliký taneční sál. Nejlevnější cena za jednu noc je 167 liber (5 tisíc korun.)

Písečný ostrov, který dřív dosahoval úrovně moře, určitě nepůsobí nudně. Těžká technika na něm vytvořila různá převýšení, aby trať dostala dynamiku. O to se postaral i Hermann Tilke, dvorní návrhář okruhů F1. Celkem je zde jednadvacet zatáček a dohromady měří pět a půl kilometru. Stejně jako v Brazílii nebo Turecku se na něm pojede proti směru hodinových ručiček.

Další zajímavosti? Výjezd z boxové uličky je veden tunelem pod tratí. Jedna z rovinek měřící 1173 metrů je zároveň nejdelší v letošním kalendáři. A ještě to není všechno. Kromě hlavní cesty má okruh další dvě možné konfigurace. Na Yas Marino Circuit se tak mohou odjet dva závody současně.

To však nebude třeba. Poslední GP tohoto roku rozhodně nebude stereotypní. Poprvé v historii se totiž závod odjede ve dne a v noci. Stožáry se světly však budou zapnuté po celou dobu. „Na to se těším asi nejvíce. Bude to zábava jet za rozdílných podmínek,“ řekl letošní král Button.

Arabské premiéry
- První závod v historii F1, ve kterém se pojede zároveň ve dne a v noci

- Trať poprvé vede pod luxusním hotelem

- Každé jednotlivé sedadlo tribuny je kryté

- Raritou je klimatizační systém v boxech

- Výjezd z boxových uliček je veden z tunelu

A další architektonická slast vyrůstá jen o pár kilometrů dál. Ferrari World Abu Dhabi by se mělo stát největším krytým zábavním parkem světa. Dvacetikilometrový komplex s interaktivními obchody bude mít i nejrychlejší horskou dráhu, kde lze dosáhnout dvousetkilometrové rychlosti. To vše pod masivní střechou s logem Ferrari, na které bylo spotřebováno 35 000 tun betonu a 12 370 tun oceli. Komplex bude otevřen v polovině příštího roku.

GP Abú Zabí pompézně odstartují hlasy superhvězd Beyoncé, Jamiroquai nebo skupiny Aerosmith. A to u jachet v přístavu pod Sluneční věží, která je vyhrazená pro VIP hosty. Premiérový závod tak bude i luxusním koncertem.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud