5. prosince 2008 • 08:40

Honda ve formuli jedna končí

Autor: ČTK
TOP VIDEA
Sparta - Baník: Haraslín nádhernou ranou překonal Markoviče, 4:1!
Sparta - Baník: Drama na Letné! Ewertonův průnik zužitkoval Kubala, 4:3!
VŠECHNA VIDEA ZDE

AKTUALIZOVÁNO - Japonská automobilka Honda odchází z formule jedna. Na dnešní tiskové konferenci to oznámil její výkonný ředitel Takeo Fukui.



Podle něj vedení společnosti sáhlo k radikálnímu kroku kvůli celosvětové ekonomické krizi.

"Došli jsme k závěru, že se vzdáme všech aktivit ve formuli jedna, rok 2008 je posledním ročníkem naší účasti," uvedl Fukui. Honda podle něj nehodlá ani dodávat motory některému z ostatních týmů.

"Nemáme žádné plány na dodávku motorů jiným týmům. Nechceme být ve formuli jen napůl," poznamenal.

Za napjaté situace v automobilovém průmyslu si Honda nemůže dovolit utratit za formuli jedna zhruba 500 milionů dolarů ročně. "Honda musí chránit základy svého podnikání," uvedl Fukui.

Šéfové stáje Ross Brawn a Nick Fry bezmála sedm stovek zaměstnanců informovali ve čtvrtečních pozdních večerních hodinách v britském sídle týmu. Fukui se na dnešní tiskové konferenci týmu i fanouškům omluvil.

"Tým odvedl skvělou práci v přípravě na rok 2009 a chtěl bych se upřímně omluvit každému, koho se to týká. Taky se omlouvám věrným fanouškům, kteří nás během našeho působení ve formuli jedna podporovali," řekl.

Společnost se pokusí stáj prodat, ale na jednání s možnými zájemci nemá moc času, protože příští ročník mistrovství světa začne v Austrálii 29. března. Podle šéfa formule Bernieho Ecclestona je prodej reálný.

"Myslím, že je dost lidí, kteří projevili velký zájem," řekl televizní stanici Sky News.

Pokud by se kupec nenašel, závodilo by v roce 2009 jen osmnáct monopostů z devíti týmů. V průběhu poslední sezony totiž odstoupila stáj Super Aguri, kterou Honda podporovala.

Konec osmého týmu letošního Poháru konstruktérů znamená, že se ocitl bez práce britský pilot Jenson Button. Snu o angažmá ve formuli jedna se navíc bude muset zřejmě prozatím vzdát synovec trojnásobného mistra světa Ayrtona Senny Bruno Senna, který měl v týmu nahradit zkušeného Brazilce Rubense Barrichella.

Podle prezidenta Mezinárodní automobilové federace (FIA) Maxe Mosleyho je konec Hondy dalším důkazem faktu, že náklady na účast ve formuli jedna jsou v současné době neudržitelně vysoké. "Z pohledu FIA globální ekonomická krize jen zhoršila beztak kritickou situaci," uvedla federace v oficiálním prohlášení.

Stejně dnešní oznámení Hondy vnímá Ecclestone. "Je to budíček. Max a já už poměrně dlouhou dobu vedeme kampaň za snížení obrovského množství peněz, které musí týmy utratit, aby byly konkurenceschopné," poznamenal.

Vedení formule jedna hledá cesty ke snížení astronomických nákladů. Jednou z nich by mohlo být zavedení motorů s jednotnými parametry, s nímž však nesouhlasí řada stájí včetně Ferrari.

Podle Mosleyho budou mít stáje podle nových pravidel na výběr tři možnosti. Buď jezdit s vlastními motory, které však nebudou moci dále vyvíjet a navíc budou muset vyhovovat regulím o jednotných motorech.

Druhou variantou je používání motoru a převodovky od společností Cosworth, Xtrac a Ricardo Transmissions. S nimi začala FIA jednat o tříleté smlouvě na výrobu nízkonákladového motoru. Třetí variantou pak bude výroba vlastního motoru podle dodaných informací od Cosworthu.

Když si tým zvolí druhou cestu, zaplatí zálohu 1,68 milionu liber a za každou další sezonu pak 5,49 milionu, což je podle Mosleyho zlomek současných cen za motory. "Cena je platná pro dohodu s čtyřmi týmy a zahrnuje plnou technickou podporu při všech závodech a oficiálních testech, plus dalších 30.000 kilometrů testování," citovala šéfa FIA agentura Reuters.

"Když se připojí víc stájí, bude cena za sezonu nižší. Když uzavřeme dohodu s osmi týmy, sníží se na 4,99 milionu. Cena se také sníží, když stáj nevyužije celých 30.000 kilometrů na testování," dodal Mosley.

Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud