28. září 2008 • 08:00

Fenomenální Rossi získal další titul

Autor: ČTK
TOP VIDEA
Zábranský? Zbrojovku řídit nebude, fotbal jde mimo něj, Kometa je srdcovka
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
VŠECHNA VIDEA ZDE

FOTOGALERIE - Italský pilot Valentino Rossi se stal s předstihem poosmé v kariéře mistrem světa v závodech silničních motocyklů. Navíc devětadvacetiletý jezdec na yamaze v Motegi slavil 96. vítězství v kariéře.



K zisku titulu mu přitom stačilo dojet ve Velké ceně Japonska na jakékoliv medailové pozici.

Souboj Valentino Rossi a Casey Stoner (v červeném).
Souboj Valentino Rossi a Casey Stoner (v červeném).

Rossi se na světový trůn vrátil po dvouleté pauze, kdy jeho sérii pěti triumfů v královské kubatuře přerušili Američan Nicky Hayden a Australan Casey Stoner. Zbývající tituly získal ve třídách do 125 ccm (1997) a do 250 ccm (1999).

Vizitka Valentina Rossiho
Jméno: Valentino Rossi
Státní příslušnost: Itálie
Datum a místo narození: 16. února 1979, Urbino
Stav: svobodný
Výška a váha: 178 cm, 61 kg
Tým a motocykl: Fiat Yamaha Team, Yamaha
Debut v GP: GP Malajsie, 31. března 1996
První vítězství: GP České republiky v Brně, 18. srpna 1996
Počet startů: 207
Počet vítězství: 96
Největší úspěchy: osminásobný mistr světa - 1997 (125 ccm), 1999 (250 ccm), 2001 (500 ccm) a 2002-05, 2008 (MotoGP)
Ostatní: je synem závodníka, jeho otec Graziano byl bronzový v MS 1979 (250 ccm); Valentino v roce 1995 dobyl italský titul a vstoupil do velkého světa, který si na několik let zcela podmanil; jako jediný v historii dokázal vyhrát MS ve čtyřech různých třídách; je velikým šoumenem a milovníkem rychlosti i napětí; závodí s oblíbeným startovním číslem 46; přezdívá se mu Doktor; obdivuje Ayrtona Sennu, rád lyžuje a fandí fotbalovému Interu Milán.


Ukončení své nejdelší pauzy mezi dvěma získanými tituly oslavil populární šoumen po svém, bezprostředně po závodě na sebe navlékl připravené tričko s nápisem "Omluvte zpoždění". A pod ním byly vyobrazené hodiny, na kterých ručičky právě ukazovaly osm hodin.

"Je těžké ty tituly porovnat, každý je zvláštní," řekl Rossi na tiskové konferenci po jubilejním 70. vítězství v královské motocyklové kubatuře.

"Tenhle je skvělý, protože jsou za ním velké bitvy, zvlášť se Stonerem a (Danim) Pedrosou. Už jsem pár titulů získal, ale možná tenhle je ten, který stál mě a tým nejvíc úsilí, hlavně mimo dráhu. Týden co týden jsme dřeli," dodal Rossi po závodě, ve kterém sváděl souboje o první místo čtrnáct kol, než zbývajících deset odjezdil na prvním místě.

V Japonsku, kde v sobotní kvalifikaci zajel až čtvrtý čas, pokračovala jeho aktuální vítězná série, která započala před pěti závody ve Velké ceně USA.

V úvodu sezony dosáhl Rossi dalších tří výher za sebou a nyní má tři Grand Prix před koncem šampionátu nedostižný náskok 92 bodů před sesazeným šampionem Stonerem. Ten dnes dojel druhý před Španělem Pedrosou a vítězem kvalifikace Jorgem Lorenzem rovněž ze Španělska; totožné pořadí je i celkově.

Ve třídě do 250 ccm obsadil Lukáš Pešek na aprilii 12. místo, polepšil si o místo oproti kvalifikaci a do hodnocení mistrovství světa si připsal čtyři body. Posunul se tím v interním českém souboji na 15. pozici před Karla Abrahama, který v Motegi nestartoval kvůli zranění ruky a po pátečním pádu se už v sobotu v Olomouci podrobil operaci.

"Nevyšel mi moc začátek, který jsem dost promarnil. Start nebyl moc dobrý a dlouho jsem se tam nemohl dostat přes (Thajce Ratthaparka) Wilairota. Pak jsem ho předjel, ale to už byla skupina daleko," uvedl Pešek v oficiální tiskové zprávě svého týmu Auto Kelly ČP.

Jeho další aktivitu přibrzdily i komplikace ve výjezdu z jedné zatáček, ve které přidal moc plynu, motocykl mu uklouzl a Pešek byl rád, že neupadl. "Byla to moje chyba. Raději jsem pak trochu zvolnil. Dál jsem jel za Wilairotem a nikam se nehnal, protože přede námi i za námi byla celkem velká mezera, a četl jsem si ho. Útok jsem si nachystal až na závěr," dodal Pešek, který thajského soupeře nakonec znovu předjel.

Závod čtvrtlitrů vyhrál italský lídr šampionátu Marco Simoncelli na gileře, který byl nejrychlejší i v sobotní kvalifikaci. Po čtvrtém triumfu v sezoně vede celkové pořadí už o 32 bodů před Alvarem Bautistou, který v Japonsku skončil druhý se ztrátou necelé půlsekundy.

Nejslabší stopětadvacítky se staly kořistí Němce Stefana Bradla na aprilii. Osmnáctiletý jezdec zvítězil podruhé v kariéře, předtím se mu to podařilo v srpnu v Brně. Závěr závodu, ve kterém hned v prvním kole vypadlo po pádech šest jezdců, se odehrál ve znamení souboje trojice soupeřů.

Bradl v něm porazil o 151 tisícin Mika Di Meglia, vedoucího muže seriálu z Francie, který startoval z pole position, třetí skončil se ztrátou necelých tří desetin maďarský mistr světa Gábor Talmacsi. Triumf vynesl Bradla na třetí místo průběžné klasifikace právě před úřadujícího šampiona, Di Meglio vede už o 36 bodů před Simonem Corsim, který dojel až sedmý.

Světový šampionát pokračuje dalším závodem za týden v Austrálii, kde před rokem Pešek slavil triumf ve třídě do 125 ccm. "Těším se tam hodně, ta trať mi dost seděla a asi jsem tam loni předvedl i svůj vůbec nejlepší závod kariéry. Ve dvěstěpadesátkách to bude jiné, ale chtěl bych se tam prosadit do první desítky, což by pro mě byl super výsledek. Uvidíme, třeba se povede i víc," řekl Pešek.

Výsledky:
Do 125 ccm: 1. Bradl (Něm./Aprilia) 39:57,228, 2. Di Meglio (Fr./Derbi) -0,151, 3. Talmacsi (Maď./Aprilia) -0,281, 4. Olive (Šp./Derbi) -5,945, 5. Terol (Šp./Aprilia) -6,072, 6. Cortese (Něm./Aprilia) -6,135.
Průběžné pořadí MS (po 14 ze 17 závodů): 1. Di Meglio 212, 2. Corsi (It./Aprilia) 176, 3. Bradl 167, 4. Talmacsi 165, 5. Terol (Šp./Aprilia) 149, 6. Olive 131.
Do 250 ccm: 1. Simoncelli (It./Gilera) 43:09,385, 2. Bautista -0,348, 3. Debón (oba Šp./Aprilia) -8,414, 4. Simon (Šp./KTM) -9,151, 5. Kallio (Fin./KTM) -17,041, 6. Takahaši (Jap./Honda) -19,632, ...12. L. Pešek (ČR/Aprilia) -48,621.
Pořadí MS (po 13 ze 16 závodů): 1. Simoncelli 215, 2. Bautista 183, 3. Kallio 175, 4. Debón 155, 5. Barberá (Šp./Aprilia) 142, 6. Pasini (It./Aprilia) 125, ...15. L. Pešek 35, 16. Abraham (ČR/Aprilia) 31.
MotoGP: 1. Rossi (It./Yamaha) 43:09,599, 2. Stoner (Austr./Ducati) -1,943, 3. Pedrosa (Šp./Honda) -4,866, 4. Lorenzo (Šp./Yamaha) -6,165, 5. Hayden (USA/Honda) -24,593, 6. Capirossi (It./Suzuki) -25,685.
Průběžné pořadí (po 15 z 18 závodů): 1. Rossi 312, 2. Stoner 220, 3. Pedrosa 209, 4. Lorenzo 169, 5. Dovizioso (It./Honda) 136, 6. Edwards (USA/Yamaha) 118.

Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud